Ako tvoríme televíznu reklamu v agentúre M KREO

Ľudo Andok

Ľudo Andok | Digital marketing manager / Ideamaker

1. mar. 2019

Ako tvoríme televíznu reklamu v agentúre M KREO

Dovoľte, aby som vás pozval bližšie k výrobe TV spotu s naším interným označením „furman“. Získate tak bližšiu predstavu: aká kopa roboty, ale i zábavy a spoznávania nových vecí sa skrýva za výrobou 30 sekundového TV spotu. Výroba tejto reklamy bola už od začiatku tak trochu crazy aj na naše pomery, veď posúďte sami.

M KREO má motto: „komunikovať nás baví“, a ozaj všetko začína komunikáciou medzi klientom a zodpovedným manažérom. Následne prebieha komunikácia v rámci kreatívneho tímu. V tomto prípade nás už k hotovej veci postavil náš Managing director Peťo.

Streda 5. decembra – Mimoriadná porada

Každý pondelok mávame pravidelné porady, na ktorých sa plánuje pracovný týždeň. O to viac nás udivovalo prečo máme opäť stretnutie v zasadačke. Peťovi od začiatku týždňa svietili podivne oči a mal veľmi nebezpečný úsmev. Niečo sa chystá. Pán directoris nás stavia pred hotovú vec: "Chalani, máme jedinečnú možnosť natočiť 2 TV reklamy."
"11. januára pôjdu von," dodá.

Väčšina z nás už premýšľa nad tým, ako strávi vianočne sviatky. V televízii hrajú upútavky na Popolušku a Pelíšky, medovníky sa pečú a firemné parkovisko je pod náporom snehovej kalamity. A preto chvíľu nerozumieme, čo nám rozpráva.

Preskočme teda tých 10 šokovaných minút a prejdime k oficiálnemu briefingu. Vzhľadom na vážnosť situácie a termín z hranice žánru scien-fiction, prešli sme si naprieč celou agentúrou zadanie klienta. Brief znel jasne, a zadaná téma bola detailne vymedzená. Za tridsať minút porady padli prvé nápady a otázky na klienta, či už k realizácii alebo možnostiam, ktoré sa nám naskytujú. Následná komunikácia Peťa s klientom už jasne vymedzila špecifikáciu reklamy a klient nám dodal potrebné dokumenty k naštudovaniu samotného projektu, či dizajnmanuál a potrebné logá.

Ešte v stredu sme zvolali kreatívny brainstorming k obom videám, ktorého  sa zúčastnila väčšina tímu. Ako už býva zvykom písalo sa a kreslilo sa na našu chytrú stenu, bez ktorej by padlo pol lesa za obeť. Čo by nebolo najšťastnejšie, keďže tvoríme reklamu k ochrane životného prostredia. Celý tím sa zhodol na postave furmana, ktorá skvele odprezentuje zadanú problematiku a spadá aj do kategórie tradičných slovenských povolaní, ktoré pomaly a isto miznú. Aby sme hraničný termín zvládli, bude jedno video (PET FĽAŠA) animované a druhé (FURMAN) hrané, len tak môžeme reálne prerozdeliť úlohy na náš tím. Začína sa plánovanie pracovného času, vsunúť výrobu dvoch televíznych spotov do našej bežnej práce, tak aby to neposunulo iné projekty. Jednoducho mágia.

Štvrtok 6. decembra – Mikuláš, čo pre mňa máš

Štvrtok ráno mi Peťo natešene postáva za chrbtom. Základný námet reklamy vraj klient zobral a môžem začať písať konceptuálny scenár. Povedzme si narovinu: Som chalan zo sídliska, koňa som naposledy zazrel ako rekvizitu na hradnom zámku. Študovať, študovať, študovať... základom písania scenára je vždy prieskum. Na tvorbe v reklame je fascinujúce to, ako sa veľa toho človek naučí o úplne nesúvisiacich oblastiach. Zároveň som si tak čítal o chove koní a tradícii furmanskej práci na Slovensku, ale i o možnostiach recyklovania PET fliaš. Verím, že raz tieto poznatky využijem v nejakej vedomostnej súťaži.

Prvá verzia scenára odišla na kontrolu ešte skúseného editora Jarka a ešte v ten deň na pred-schválenie klientom. Na nejaký čas som mal pokoj od premýšľania nad ťažkou prácou furmana. Štvrtok je výnimočný lebo zarovno oslavujeme aj Mikuláša, škoda len, že vianočný punč je nealkoholický.

Piatok 7. decembra

Scenár bol na stole u klienta, ktorý si ho musel prejsť. V tú dobu zatiaľ Peťo obvolával svoje kontakty a hľadal človeka, ktorý by sa hodil na pozíciu furmana. Bolo potrebné zohnať furmana, stajňu a moderný traktor. Jeho kontakty siahajú naozaj ďaleko a čoskoro sme mali prvého adepta z Rajeckej Lesnej.

Pondelok 10. decembra

Orientačný scenár bol odsúhlasený a tak som mohol s kolegami zvolať kreatívny brainstorming k tvorbe storyboardu a jednotlivých scén. Mať príbehový scenár je jedna vec, ale mať funkčný scenár s voice-overom a nastopážovaním jednotlivých scén druhá. Kreslilo sa na stenu, diskutovalo sa, počítali sa sekundy. Náš šikovný kolega Aďo nakreslil storyboard, ktorý bol smerodajný pre celú tvorbu. V pár okienkach zachytil kresbou základne typy záberov v chronologickom usporiadaní, umiestnenie rekvizít a postáv v priestore, pohyb kamery. Scenár s textom voice-overu a jednotlivými storyboardami po menších úpravách odišiel na finálne schválenie klientovi. 

Utorok 11. decembra

Prišla pozitívna odozva s menšími pripomienkami na faktickú stránku scenára. V našej reči: Máme zelenú, môžeme začať s výrobou. Ja som ešte prekopával voice-over. Aďo začal s kreslením finálnych záberov pre spot furman. Peťo využil svoj voľný čas a urobil detailný prieskum lesov a prostredia v Rajeckej doline. Náš prvý „neherec“ furman sa nakoniec nemohol zúčastniť natáčania, a tak začala vojna s časom, kedy sa obvolávali furmani v oblasti Rajca.

Streda 12. decembra

Plánuje sa natáčací deň a časuje sa orientačný harmonogram, určuje sa poradie natáčania scén a špecifikujú lokácie. Z hľadiska prípravy je dôležitá aj inventarizácia techniky – všetko musí byť priehľadne nachystané a funkčné. Dobíjajú sa batérie, kontroluje sa nastavenie kamier, balí sa kamerová technika a optika, svetlá, zvukové zariadenia, elektrocentrála a iné. Nič sa neponecháva na náhodu.

Štvrtok 13. decembra - Natáčame!

06:00, M KREO, -15 stupňov
Náš natáčací tím sa zobúdza zo spánku na parkovisku: Ja, Aďo, artdirector a cameraoperátor Romčo, director Peťo a spoločnosť nám robí aj naša firemná sučka Pegy. Za tmy vynášame techniku do studeného Opel Vivaro a vyrážame do Rajeckej Lesnej.

07:00, Rajecká Lesná – Lokácia stodola
Sme na mieste: príprava techniky a scény môže začať. Stretávame sa s príjemne pôsobiacim furmanom. Spoločne vypratávame roky nepoužívanú fotogenickú stodolu a snažíme sa tam vpasovať koňa tak aby nebol zbytočne vystrašený z neznámeho prostredia. V stodole vďaka valom sena a hospodárskej techniky nie je veľa priestoru na manévrovanie s kamerou a tak začína Challenge. Vyriešiť scénu, zvuk, svetlo a kameru a pritom nenechať sa udupať týmto 600 kilovým tátošom. Podmienky na natáčanie tu nie sú ideálne, no po niekoľkých natáčkach to úspešne zvládame. Mráz nás predsa nezastaví.

 

10:00, Lesy v blízkosti Rajeckej Lesnej

Na druhú lokáciu ide furman s konským povozom a my si razíme cestu horskou cestičkou. Stretávame tunajších známych – pani Renátu , ktorým ďakujeme za pohostenie. Lokácia je nakoniec iná, ako sme pôvodne plánovali, a tak začíname hľadať vhodné prostredie na zakomponovanie do nášho spotu. Netrvá to dlho, príroda je tu naozaj rozprávková. Natáčame v snehu, uhýbame sa rútiacemu drevu a kolega Romčo si pri behu do kopca taktrochu podvrtne koleno. Podarí sa nám natočiť kopec unikátnych záberov, ktoré bohužiaľ sa už do konečného videa nedostanú.

V lese sme už naozaj dlho a kôň začína mať toho dosť. Keďže som srdcom vytrvalec, odhodlám sa ťahať konský povoz. A čo urobili vaši zamestnanci pre váš projekt? :D

Ťahanie dreva lesom už máme natočené a tak nám ostáva natočiť finálnu scénu, kde ide furman vedľa koňa, a do toho im tam beží rozradostnený pes. Zábery sú krásne a čochvíľa sa pridruží k nám aj náš animátor Filip, ktorý doteraz makal na animácii pre druhý reklamný spot. Pozerá si lokáciu a v mrazivom počasí vzlieta s dronom natočiť epický záber na Rajeckú prírodu. Keď vidíme zábery onemieme pri pohľade na tú krásu.

15:00, Niekde v Rajeckej Lesnej
Vraciame sa do obce Rajecká Lesná po posledné zábery s traktorom a skúšame ešte dotočiť stajňu v dennom svetle.

16:00, Na ceste domov
Slnko zašlo a my obedujeme bryndzové halušky v miestnej reštaurácii. Vyčerpaní, ale spokojní sa uberáme naspäť na firmu a za rodinami.

Piatok 14. decembra

Kolega Romčo kontroluje použité zábery a začína so strihom. Klientovi sa posiela na výber vzorka hlasov pre voice-over. 

Utorok 18. decembra

Roman si prešiel všetky natočené záznamy a vybral použiteľné zábery do nášho videa. Ukážky sú nádherné, no dať im poradie je vec druhá. A tak začína strihová úprava, na ktorej sa čochvíľa podieľa celý kreatívny tím a vytvoria sa 3 verzie spotu na základe preferencii toho a toho kreatívca (svoju verziu reklamy som tak mal aj ja, kolega Miro, ale i Aďo – držíme sa scenára, no každý z nás tlačí do popredia inú časť trojuholníka furman – kôň – les). Najvyváženejšiu verziu prináša Aďo. Filip zatiaľ natáča prvú scénu animovaného spotu.

Streda 19. decembra – Natáčanie voice-overu

Voice-over natáčame u nás v zvukovom štúdiu. Hlas musí sadnúť na postavu furmana a taktiež musí mať určité dramatické vlastnosti.

Štvrtok 20. decembra – Vianočný večierok

Práca so zvukom – dotváranie šumov a ruchov. Doklepávanie strihu, prvé kolorovanie záberov a synchronizácia zvukov a moderovaného vstupu s obrazom. Večer odchádza klientovi „takmer“ hotová televízna reklama. Tento deň je výnimočný, lebo zároveň máme aj vianočnú kapustnicu a ideme sa tak trochu zresetovať.

 

Piatok 21. decembra – Deň potom

Tento deň nebol popravde veľmi kreatívny pre firmu.  :)

Pondelok 7. januára – Návrat do práce

Väčšine z nás sa už podarilo zabudnúť poď ťarchou vianočného šalátu a šniclov na finalizáciu TV spotu. Prichádza stanovisko od klienta – s našou tvorbou je spokojný „ale“ má ešte pár pripomienok k voice-overu.

Utorok 8. januára

Upravujeme TV spot na potrebné televízne formáty a ja pripravujem voice-over pre nahrávanie radio reklamy, ktorá pôjde súbežne s televíznymi spotmi.

Streda 9. januára

Nahrávanie voice-overu pre rádio reklamu a tvorba zvukovej časti reklamy. Mágia na strane Filipa, ktorému sa úspešne podarí sfinalizovať animovanú reklamu v čas.

Štvrtok 10. januára

Dolaďovanie detailov a finalizácia reklám.

Piatok 11. januára – Deň D

Súbor s dvomi 2 TV spotmi a 2 rádio reklamami úspešne putuje ku klientovi a my sa už tešíme na ďalšie zadanie.

Pozrite si finálne výsledky našej práce:

 Verím, že som vám aspoň trochu objasnil ako vyzerá príprava tak náročnej produkcie, akou je TV spot.  Ak máte záujem o pekné promo video neváhajte nás kontaktovať.